کلینیک کسب و کار
مشاور بازاریابی کیست؟


 مشاور بازاريابي يك فرد متخصص و با تجربه در زمينه بازاريابي است كه از بيرون از شركت نظرات حرفه اي خود را در اختيار صاحبان و مدیران شركت قرار مي دهد .

در اين تعريف سه نكته مهم و اساسي وجود دارد :
1) مشاور يك فرد متخصص در زمينه بازاريابي است . مشاور بايد داراي بالاترين تحصيلات تخصصي در زمينه بازاريابي بوده و در اين زمينه كاملاً به روز باشد . بعنوان مثال كليه مشاوران بازاريابي در TMBA بايد حداقل داراي مدرك فوق ليسانس در اين زمينه بوده تا بعنوان مشاور پذيرفته شوند و علاوه بر آن بايد حداقل يك چهارم از وقت هفتگي خود را به مطالعه در زمينه مباحث روز بازاريابي بگذرانند . بنابراين مديران يا پرسنل شركت و بطور كلي كسانيكه فقط به اتكاي تجربه خود در زمینه بازاریابی نظر مي دهند نمي توانند مشاور باشند زيرا آنها معمولاً فاقد چنين تخصصي هستند .

2) مشاور يك فرد با تجربه در زمينه بازاريابي است . مشاوري كه در مورد مشکلات بازاريابي یک شرکت بخود جسارت توصيه و راهنمائي مي دهد بايد سال هاي سال در بخش هاي مختلف بازاريابي و فروش از رده هاي پائين تا سطوح بالاي مديريتی كار كرده و در اين زمينه ها دانش هاي تخصصي خود را در كوره تجربه پخته و كامل كرده باشد . بعنوان مثال كليه مشاوران بازاريابي شركت ما علاوه بر داشتن تحصيلات حداقل فوق ليسانس بايد حداقل ده سال در زمينه بازاريابي كسب تجربه كرده باشند . بنابراين اساتيد دانشگاهي ، تنها به اتكاي تحصيلات خود در زمينه بازاريابي ، نمي توانند مشاور باشند .

3) مشاور يك فرد خارج از شركت است . خارج از گود بودن يك اصل مهم در مشاوره است زيرا فقط فردي كه از بيرون ناظر است مي تواند بدور از تعصبات و دلبستگي ها مسائل و مشكلات را درست ببيند و علت ها را تشخيص دهد . بنابراين مديران شركت ، هرچند در زمينه بازاريابي با تجربه و متخصص باشند نمي توانند خود مشاور خود باشند .